Industriële stad

Alles over Batterijen

Let's Save Energy

Steffen van der Wallen

Is de thuisbatterij een verstandige investering ?

Het zou toch handig zijn mocht u de overtollige stroom die uw zonnepanelen produceren, kunnen opslaan om pas later te gebruiken? Een idee dat zeker de moeite loont om te onderzoeken!
Als u niet thuis bent en de zon schijnt, produceren uw panelen ‘gratis’ elektriciteit die u zelf niet gebruikt, want die stroom wordt gewoon terug het net opgestuurd.
’s Avonds daarentegen, na zonsondergang, betaalt u om elektriciteit van het net te halen.

Wie een elektrische batterij installeert, kan deze ‘verloren’ energie recupereren.

LG Chem Thuisbatterij
SMA Slimme Energie

Voordelen van een thuisbatterij.

1. Voor het milieu.

  • Zelf elektriciteit opwekken ligt geheel in lijn met het concept van de korte keten. Vergeet echter niet dat zo’n thuisbatterij onvoldoende is om de winter met uw eigen energievoorraad door te komen. Een thuisbatterij dient alleen om de verbinding van de ene dag naar de andere te maken.

  • Met een batterij verbruikt u gemiddeld 60% tot 80% van uw eigen elektriciteit en zonder batterij is dat slechts 50%.
     


2. Voor uw Portemonnee.

  • Met een thuisbatterij kunt u beter uw elektriciteitsbehoefte en aankopen regelen.

  • Als producent doet u het volgende; U slaat de zelf geproduceerde en dus gratis elektriciteit op voor later gebruik. Als uw meter niet meer terugdraait, gaat de opnieuw geïnjecteerde energie verloren of wordt ze slecht benut. Het is dus in uw belang om uw productie direct lokaal te verbruiken of op te slaan. U vermijdt eventuele kosten (vaste retributie of prijs per opnieuw geïnjecteerde kWh).

  • Bepaalde fabrikanten, zoals Tesla stellen dat u ook zonder zonnepanelen elektriciteit op het net kunt kopen wanneer die goedkoper is (bijvoorbeeld via het tweevoudige uurtarief) om die later te gebruiken.

 


3. Voor het elektriciteitsnet.

  • Door lokaal geproduceerde elektriciteit te verbruiken i.p.v. die in het net te injecteren, is het eenvoudiger om het evenwicht te beheren. In de toekomst kunnen thuisbatterijen of die van uw elektrische auto volgens sommige experts zelfs een bufferrol spelen op het slimme net door de productie van hernieuwbare herkomst op te vangen.

4. Voor uw bevoorradingszekerheid.

 

  • Bij een stroompanne kan de thuisbatterij dienen als noodvoeding. Let op: dit vergt wel een reeks technische vereisten, zoals de installatie van een specifieke omvormer (zie hieronder).

TESLA Thuisbatterij

De Opslagcapaciteit: 2,5 tot 20,5 kWh !


De beschikbare batterijen kunnen tussen 2,5 en 20,5 kWh opslaan met een vermogen van 5 tot 6 kW. Ter indicatie: het gemiddelde verbruik van een huisgezin met 4 personen bedraagt 9,5 kWh/dag.

Levensduur.


De batterijen die momenteel worden vervaardigd, werken gegarandeerd minstens 10 jaar. En dat zelfs bij intensief gebruik, dus door elke nacht 90% van de opgeslagen energie te nemen en ze overdag weer voor 100% op te laden.
Een batterij van 3 kWh kan zodoende 2,7 kWh leveren gedurende 3650 dagen, of 9 855 kWh.


Technische beperkingen.


Een thuisbatterij werkt samen met een hybride omvormer, er zijn ook thuisbatterijen uitgerust met een ingebouwde omvormer die beantwoordt aan uw noden. Anders moet u naast uw batterij ook nog een omvormer aankopen en installeren.
De omvormer van uw fotovoltaïsche installatie werkt slechts in één richting: hij zet de gelijkstroom van de panelen om in wisselstroom, zodat die door uw toestellen kan worden gebruikt. Voor een thuisbatterij daarentegen, is een omvormer nodig die in beide richtingen werkt, want de batterij wordt opgeladen en ontladen.

LG Chem & SMA Combi Pack
POLYtech smart batteries

Vihicle to Grid

V2G

Wat is Vehicle to Grid of V2G?

Wat als je een elektrische wagen niet enkel kon gebruiken als vervoermiddel, maar ook om elektriciteit op te slaan? Dat is zowat het idee achter vehicle to grid, afgekort ook wel V2G genoemd.
In het Engels betekent vehicle to grid: ‘van het voertuig naar het net’. Een technisch concept dat de batterijen van geparkeerde elektrische voertuigen flexibel aanwendt in beide richtingen om overtollig geproduceerde elektriciteit op te vangen en op te slaan op het net een stroomreserve aan te leggen die in geval van nood het grote netwerk of een thuisnetwerk van energie voorziet.
Wat is het belang van Vehicle to Grid?
Het elektriciteitsnet moet altijd in evenwicht blijven. Zo niet dreigt er een black-out. Door de komst van hernieuwbare energiebronnen met sterk schommelende productieniveaus, is het in stand houden van dit evenwicht steeds complexer geworden.V2G is dus een van de vele oplossingen die het mogelijk maakt om maximaal te profiteren van de geproduceerde hernieuwbare elektriciteit en de schommelingen op het elektriciteitsnet beter te beheren.
Heeft Vehicle to Grid potentieel in België?

In 2040 zullen er alleen al in België 900 000 tot 2,5 miljoen elektrische voertuigen rondrijden. Dit blijkt uit een studie van Elia, de beheerder van het transmissienet voor elektriciteit.
Het is echter algemeen geweten dat voertuigen (of het nu gaat om elektrische of gewone veel langer geparkeerd staan dan ze rijden. Zo zouden er dus honderdduizenden elektrische voertuigen zijn die gedurende een uur of een nacht geparkeerd staan.
Samen vormen deze e-cars, aangesloten op een laadpaal en met volle batterij, dus een enorme elektriciteitsreserve. Het potentieel van de zogenaamde ‘opslag op wielen’ is dan ook niet uit de lucht gegrepen.

Wereldwijd zijn tal van projecten ter studie, waaronder ook enkele zeer dicht bij ons, namelijk in Amsterdam. Wel zal het nog enkele jaren duren voordat deze technologie op punt staat en ook effectief gebruikt kan worden.